LA SIBIL.LA DE GRÀCIA, UN PROJECTE CONSOLIDAT

sibil·la

L’any 2016 la Fundació Festa Major de Gràcia va iniciar una sèrie de canvis en la organització del Cant de la Sibil·la per tal que durant la Nit de Nadal de l’any del Bicentenari de la Festa Major de Gràcia es pugués oferir un espectacle de qualitat i totalment renovat. Així va passar l’any 2017 i l’èxit va ser tal que des de l’organització es va optar per mantenir aquest format en les properes edicions.

espasa

El principal canvi de la Sibil·la que es pot escoltar a Santa Maria de Gràcia cada 24 de desembre i que la defineix i diferencia de la resta que es puguin escoltar arreu és la voluntat de tornar als origens medievals des d’una òptica contemporània. Volem allunyar-nos de la versió concert que s’escoltava fins al 2016 per tal de recuperar l’essència teatral medieval i d’auto religiós que va veure nèixer a aquesta manifestació artística. Per tant, tornem a l’origen però emprant els recurssos teatral actuals, posant davant de l’espectador del segle XXI una melodia quais mil·lenària amb llum, efectes sonors i lumínics i tècniques teatrals actuals. L’espectacle envolta a l’espectador fent que el cor i la Sibil·la es passegin per tota la nau de l’església fent que el visitant es trobi immers dins l’espectacle. La posada en escena, l’atrezzo, els moviments escènics, més de 30 focus leds, 10 focus mòbils i una taula de llums de sistema inalàmbric fan la resta. El grau de llum i ombra subratllen el missatge profètic de la Sibil·la fent que com en l’edat mitana, l’espectador es seti corprés davant l’aparició d’aquesta profetessa.

sortida

Aquest 2018, l’èxit d’quest espectacle organitzat per la Fundació Festa Major de Gràcia amb la col·laboració de l’Orfeó Gracienc i la Parròquia de Santa Maria de Gràcia s’ha vist traduït amb un alt nombre de visitants que omplien l’església des de les 23h. En total, més de 500 persones van poder gaudir de la Sibil·la interpretada per la soprano Clara Florit.

altar

El Cant de la Sibil·la és un drama litúrgic d’origen medieval on una profetessa anuncia el retorn de Jesucrist al món el dia del Judici Final i com serà el darrer dia del planeta. No obstant, aquest missatge acaba amb un fil d’esperança ja que anuncia que aquella nit (Nit de Nadal) ha arribat el Messies i que ens portarà la salvació. Aquest espectacle és un dels primers textos que s’ha trobat escrit en català i és considerat la primer peça poètica de la nostra llengua. El Concili de Trento (1545-1563) va prohibir aquest tipus de representacions teatrals dins de les esglésies i per tant, aquest costum es va erradicar amb l’excepció d’alguns indrets com les Illes Balears. La seva recuperació dignfica aquest cant com a símbol nacional i d’unió dels territoris de parla catalana. A Gràcia, la Fundació Festa Major de Gràcia (en aquell moment encara Federació) va recuperar aquest costum l’any 2008, dos anys abans que aquesta representació fos reconeguda per l’UNESCO com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat